Astăzi vă prezint o recenzie a unei cărți pe care fiecare ar trebui să o aibă in bibliotecă.

Traducator(i): Ovidiu-Gheorghe Ruta
Colectia: Strada Fictiunii
Anul aparitiei: 2013
Nr. pagini: 201 pagini
ISBN: 9789737244949
Categorii: Carti politiste, Beletristica si critica

De la prima lor întâlnire, Easy nu are încredere în caracterul lui Albright. Neîncrederea lui este evidentă din felul în care descrie strângerea de mana a lui Albright: „Mi-a strâns mâna cu putere, dar cu o mișcare alunecoasă, de parcă mi s-ar fi încolăcit un șarpe în jurul palmei”.

Atunci când Albright vorbește despre răceala afacerilor mari în legătură cu pierderea de locuri de muncă a lui Easy, Easy vede la acesta empatia falsă ce o afișează.

Ușurează discursul lui Albright și îi spune că problema ocupării forței de muncă este propria lui afacere. Pe de altă parte, Easy nu arată nici un scepticism despre Joppy, care este un vechi prieten de la Houston.

Totuși, pentru observatorul obiectiv, dialogul lui Joppy pare la fel de nesimțit ca cel al lui Albright. El se lauda cu Albright in mare masura despre calificarile lui Easy ca erou de razboi, de parca ar incerca sa vanda usor.

Când Easy îi întreabă pe Joppy dacă Albright este un gangster, Joppy spune impresionabil că Albright este pur și simplu un „om de afaceri”. Comentariile lui Joppy din capitolele de deschidere precizează rolul său ca o figură înșelătoare mai târziu în carte.

În capitolul al treilea, Mosley continuă să reamintească raportul biblic despre căderea omului. Casa lui Easy este paradisul lui, cu o curte de flori și pomi fructiferi.  În biroul lui Albright, Easy este lovit de faptul că biroul său alb, care ar putea constitui puritatea, este distrus de un pistol negru mare ascuns într-un toc de umăr: „Nu puteam să-mi iau ochii de la pistolul lui. Tocul și țeava erau negre. Din tot ce purta DeWitt, erau singurele lucruri care nu era albe”. În locul fructelor interzise, ​​Albright ispitește ușor cu o sticlă de whisky:” În tip ce vorbea, a scos dintr-un sertar doua pahare și le-a umplut”.

Capitolele patru și cinci servesc pentru a stabili mediul lui Easy din Los Angeles. Este un mediu întunecat, pietruit, populat de negrii de Sud, care se bucură de jazz și băuturi alcoolice. Înainte de a intra ușor în locul lui John, el află că în ultimele zile omul a fost ucis acolo. Această informație dă barului o imargine sinistră, care este accentuată de prezența lui Frank Knighthands. Spre deosebire de Albright, care se îmbrăcă într-o culoare care indică puritatea, Frank se afișează cu totul în negru.

În capitolul 6, Mosley prezintă falsitatea caracterului lui Easy. El este usor sedus de Coretta. În timp ce se implică în activități intime cu Coretta, Easy rămâne conștient de faptul că îl trădează pe prietenul său Dupree.  Capitolul 7 oferă cititorului o introducere a luiMouse, un personaj care acționează ca o folie pentru Easy. În timp ce Easy este practic o persoană virtuoasă, Mouse acționează dincolo de limitele binelui și răului. Easy a ucis oameni din război din necesitate, dar Mouse a ucis pentru câștig personal și chiar a savurat violența. Easy și Mouse au naturi atât de opuse încât prietenia lor strânsă pare misterioasă. Mosley nu urmărește începutul relațiilor de copilărie dintre Easy și Mouse, astfel încât cititorul este lăsat să se întrebe ce aspecte ale personalității lui Mouse ar fi putut să le atragă inițial Easy.

Capitolele 8 și 9 sunt unite de locația lor – Santa Monica – și disconfortul pe care îl simte Easy atunci când se confruntă cu oamenii albi acolo. Interacțiunile lui Easy cu Dewitt Albright și Benny Giacomo ilustrează propriile sentimente legate de culoarea pielii. Easy își afișează frustrarea față de fostul său șef, un bărbat alb.

Mosley plasează un simbolism semnificativ în capitolul 10. În celula de reținere, Easy se uită pe fereastră și numără entuziasmat frunzele de leandru: „Am numărat treizeci și două de frunze de leandru de un verde sclipitor”.Ele reprezintă separarea sa de Paradis și viața sa liniștită, nevinovată. Mosley observă, de asemenea, că o linie de furnici se îndreaptă către un șoarece mort. Este ușor de remarcat faptul că șoarecele arată ca și cum ar fi murit timp de câteva zile. În mod clar, șoarecele îl reprezintă pe Easy și furnicile stau în picioare pentru Albright și pentru poliție, care distrug spiritul lui Easy, care este deja abătut de pierderea slujbei.

În capitolul 12 Easy are un vis care își arată inocența și dorința inimii sale. Visează din nou că e un băiat, pescuind un somn gigant. În vis, Easy captează unul dintre pești. Când sună telefonul, el îi spune mamei să răspundă la telefon. Desigur, mama lui Easy nu este acolo să răspundă. Visul lui Easy i-a dus înapoi la timp până la tinerețe, astfel încât atunci când se trezește, el este încă emoțional un băiat, în casă, cu mama sa. Somnul poate reprezenta un personaj,pe care Easy speră să îl „prindă” sau să îl controleze.

Casa lui Daphne Monet este decorată cu covoare maro, o canapea maro, un scaun maro, pereți maro și perdele maro. Schema ei de decorare servește drept simbol pentru interesul ei față de afro-americanii cu piele maro. Singurul obiect care nu este maro, o masă de cafea aurită, înconjurată de sticlă transparentă, reprezentând personajul transparent al lui Daphne, care include accentul francez fals care dispare în panica sa, după găsirea cadavrului lui Richard McGee. Mosley clarifică în capitolul 15 că Easy câștigă forță ca personaj. Când Easy l-a întâlnit pe Albright în biroul său, s-a simțit intimidat și a avut sentimentul că trebuie să accepte whisky-ul pe care l-a oferit Albright. În acest capitol, după ce Albright a intrat în casa lui Easy și a amenințat că l-ar ucide, Easy totuși se ridică împotriva lui Albright. Albright este surprins de atitudinea lui Easy și îl laudă că este un om curajos.

De-a lungul romanului, Easy e îngrijorat că omul pe care îl găsește pentru Daphne îi va face rău, dar Carter pare a fi incapabil de violență pentru ea. O iubește pe Daphne fără constrângere, chiar dacă a furat o sumă colosală de bani de la el. În capitolul 18, Easy se transformă dintr-o persoană care face lucruri pentru că trebuie să se transforme într-un personaj care își alege propriile acțiuni. El spune că cele două zile în care îl caută pe Frank sunt ceea ce îl transformă într-un detectiv. În acest capitol, el se concentrează mai mult pe propria sa inteligență în a-i face pe oameni să vorbească despre Frank.

Memoria lui Easy a tânărului supraviețuitor al lagărelor de concentrare este unul dintre cele mai dureroase pasaje din roman. Până în acest capitol, naratorul s-a referit la cel de-al doilea război mondial doar pentru a arăta cum lupta a întărit caracterul său. Cititorul învață, totuși, că amintirile războiului au deschis răni în sufletului său. De-a lungul romanului, preocuparea lui Easy pentru ceilalți este o trăsătură definitorie care este la fel de evidentă ca și duritatea lui.

După numeroase mențiuni din toată cartea, Mouse apare în final în acest capitol. În timp ce descrierile lui Easy se concentrează asupra nelegiuirii sinistre a lui Mouse, el intră în acțiune ca un bine privit. Dacă nu era vorba de intrarea lui Mouse în capitolul 21, eroul ar fi murit și romanul s-ar fi sfârșit. Prin stabilirea complotului în acest mod, Mosley arată bunăvoință față de Mouse din partea cititorului, care dorește ca povestea să continue. Junior Fornay a menționat mai devreme în carte că l-ar fi ucis pe Easy  în Houston dacă Mouse nu ar fi intervenit. Acum, din nou Mouse lucrează pentru a crea un rezultat pozitiv între cei doi bărbați.

Junior este în mai multe moduri o acoperire pentru personajul lui Easy. Faptul că Easy este capabil să-l conecteze pe Junior la crima lui McGee ilustrează viclenia eroului și promisiunea lui ca detectiv privat. În capitolul 25, Mosley se întoarce la motivul Garden of Eden. Primo, care este un grădinar, a înconjurat casa cu tufișuri de flori, caprifoi, gura-leului  și floarea-pasiunii. Aceste plante se potrivesc cu decorațiunile, deoarece aici Easy va primi cea mai mare ispită a romanului. Cabana însăși este decorată pentru a oferi ocupanților un sentiment fals de securitate. Este de fapt o casă de sticlă, căptușită cu multe ferestre. Cu toate acestea, perdelele albe lungi îi fac pe Daphne și Easy să creadă că se află într-un loc izolat și privat.

În capitolele 26 – 27, Easy află că Daphne are un secret destul de îngrozitor. Povestea ei ciudată de a merge la grădina zoologică cu tatăl ei oferă indicii despre secretul lui Daphne. Povestea implică animale alb-negru, amenințarea cu incestul și un membru al familiei care dispare.
Violența care a fost preîntâmpinată în amintirile lui Easy de la Houston ajunge în cele din urmă la finalizare. Deși acționează fără lege, Mouse nu este omul fără lege pe care și-l imaginează Easy. Mouse funcționează într-un cadru etic intern, ucigând-ul doar pe Joppy și Frank Green din afecțiunea lui pentru Easy. În timp ce Easy acționează ca urmăritor sub opresiunea orientărilor bărbaților albi, Mouse nu se lasă să fie condus de o societate care nu a dat rasei nici o voce în crearea legilor.

Romanul s-ar fi putut termina cu ușurința de a se bucura de o vizită a lui Mouse, un criminal violent sau cu Dupree, un prieten care face alegeri proaste cu privire la bani și femei. Cu toate acestea, Easy împărtășește grădina și berea cu „diaconul” Odell, un om sensibil de pace și bună cetățenie. În această scenă finală, Mosley lasă impresia că Easy va continua pe calea gândirii atente și acțiunii corecte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *